Kunsthal & ondernemen
Onze dank is groot! Ook dit jaar is de Kunsthal weer genereus ondersteund door diverse lokale en nationale fondsen, bedrijven en de Gemeente Rotterdam. Het aantal particuliere giften stijgt gestaag en de inkomsten uit sponsor- en fondsenwerving nemen toe. Daarnaast ontvangt de Kunsthal diverse bijdragen die voor meerdere jaren zijn toegezegd. Lees meer over onze partners bij Kunsthal & Samenwerken.
EIGEN INKOMEN VERSUS SUBSIDIE
In 2018 bedroeg het aandeel eigen inkomsten van Kunsthal 67% ten opzicht van de subsidie van de gemeente Rotterdam. De eigen inkomsten bestaan uit entreegelden, winkelverkopen, horecaomzet en giften van sponsoren, fondsen, loterijen en particuliere donoren.
In 2018 heeft de Kunsthal haar tariefstructuur gewijzigd. De reguliere prijs voor volwassenen werd van €12 naar €14 verhoogd en het kindertarief van €2 werd afgeschaft. Kinderen tot 18 jaar mogen vanaf 2018 gratis naar binnen; ook in schoolverband. De administratiekosten bij online tickets werden eveneens afgeschaft. Door de nieuwe tariefstructuur sluit de Kunsthal beter aan bij de huidige marktconforme tarieven voor museumbezoek. De verhoogde entreeprijs is nog steeds lager dan in veel andere musea, omdat de Kunsthal zo laagdrempelig mogelijk wil blijven voor haar brede publiek. De tariefswijziging heeft ook het beoogde positieve effect gehad op de ontwikkeling van de eigen inkomsten.
CASHLESS
Met ingang van april 2018 is de Kunsthal Rotterdam overgegaan op cashless betalingsmethoden met het oog op duurzaamheid en veiligheid. Het is mogelijk om met een pinpas, MasterCard of VISA card te betalen. Betalen voor een hapje of drankje in het Kunsthalcafé kan nog wel contant. Het over gaan op cashless betalen heeft tot meer efficiency geleid en is door onze bezoekers positief ontvangen.
COMMERCIELE VERHUUR
Het gebruik van het Auditorium en het KunsthalLAB en de daaruit voortvloeiende inkomsten zijn in 2018 opnieuw toegenomen. Zo werden de afscheidsbijeenkomsten van Jan-Peter Balkende als voorzitter van de International Advisory Board en die van Pex Langeberg als wethouder van Cultuur in de Kunsthal gehouden. Er waren bijeenkomsten van onder andere VanTraa Advocaten, Stedin, ASIS Benelux, ING, HAL Investments, Achmea, ASN Bank, Hollandia Services, Erasmus MC 010 Zakenvrouwen en de uitreikingen van de Job Dura Prijs en de Maaskant Prijs vonden plaats in het Auditorium. Wij streven naar verbindingen met het bedrijfsleven in de stad, met kwalitatieve en inspirerende netwerkbijeenkomsten, en naar een verdere groei van de inkomsten. Deze groei is begrensd door het gebruik van het Auditorium voor ons inhoudelijke programma.
WINKEL
De Kunsthalwinkel kende ook een beter resultaat dan in 2017. Naast de vaste winkel waren er twee Pop-up shops – tijdelijke winkels voor de duur van een tentoonstelling – waar producten worden verkocht die in het teken van (het onderwerp van) de tentoonstelling. In 2018 stonden de Pop-up shops in het teken van Viktor&Rolf en Actie<->Reactie. De stijging van inkomsten is het gevolg van de hogere bezoekersaantallen en de verkoop van meer zelf ontwikkelde merchandise. Hierop zitten hogere marges dan op ingekochte producten.
HORECA
De horeca had een zeer goed jaar door de hoge bezoekersaantallen. De uitbreidingsvergunning voor het terras heeft in deze prachtige zomer zijn waarde bewezen.
ECONOMISCHE SPIN-OFF
De economische spin-off van culturele instellingen zoals de Kunsthal waar de stad Rotterdam van profiteert is van grote waarde. Uit eigen publieksonderzoek blijkt dat circa 70% van het Kunsthalpubliek in 2018 hun bezoek combineert met o.a. winkelen, horeca, hotelovernachting en/of bezoek aan andere attracties. De bestedingsimpuls aan de stad bedroeg in 2018 meer dan € 15,5 miljoen.
WERKGELEGENHEID
De Kunsthal draagt bij aan de werkgelegenheid in de stad Rotterdam. Zij verschaft werk aan tientallen Rotterdamse ZZP-ers, leveranciers, bedrijven en detailhandel, door de inrichting, opbouw en vormgeving van tentoonstellingen, organisatie en productie van evenementen en marketingactiviteiten.
PUBLIEKSONDERZOEKEN
De Kunsthal werkt voortdurend aan verbreding en vergroting van haar publiek. Om kennis over het publiek te vergaren, maakt de Kunsthal gebruik van verschillende bronnen. In 2018 is de Kunsthal weer aangesloten bij het Continue Bezoekersonderzoek van Hendrik Beerda, om beter te kunnen benchmarken ten aanzien van (kunst)musea die meedoen met dit onderzoek.
Daarnaast zijn anonieme gegevens van Rotterdampas en Museumkaart geanalyseerd evenals anonieme data uit verkochte e-tickets aangeleverd voor het postcodeonderzoek van Rotterdam Festivals. Via het dashboard van Rotterdam Festivals maakt de Kunsthal gebruik van het Mosaic-model om meer inzicht in haar doelgroepen te krijgen, de juiste communicatiekanalen te identificeren om deze te bereiken en om mogelijke samenwerkingsverbanden te initiëren.
Ook ontvangt de Kunsthal anonieme data uit de photobooth, waar zij in combinatie met de andere data steeds beter inzicht krijgt in wie de Kunsthal bezoeker is en het monitoren van nieuw publiek. De Kunsthal trekt jaarlijks meer dan 30% nieuw publiek, vaak gerelateerd aan specifieke tentoonstelling. Met nieuw publiek wordt bedoeld mensen die niet eerder een bezoek aan de Kunsthal hebben gebracht.