Highlights 2018
Sinds 2017 vormen jaarlijks drie internationale hoofdtentoonstellingen de ruggengraat van onze programmering. Dankzij steun van Stichting Droom & Daad kan de Kunsthal deze strategie verwezenlijken, die een constante bezoekersstroom waarborgt en bijdraagt aan het internationale profiel van de Kunsthal. In 2018 zijn de highlights de drie hoofdtentoonstellingen Hyperrealisme Sculptuur, Viktor &Rolf: Fashion Artists 25 Years en Actie<>Reactie, 100 jaar kinetische kunst. Twee van deze tentoonstellingen zijn met gerenommeerde buitenlandse partners gemaakt: Hyperrealisme Sculptuur met het Institut für Kulturaustausch uit Tübingen en Actie<>Reactie met het Grand Palais in Parijs en de Franse gastcurator Serge Lemoine (voormalig president-directeur Musée d’Orsay en emeritus hoogleraar aan de Sorbonne Universiteit van Parijs) en Marianne Le Pommeré (kunsthistoricus). Bij beide tentoonstellingen en ook bij Viktor&Rolf waren werken te zien uit collecties van vooraanstaande nationale en internationale musea en verzamelaars. Daarnaast trokken deze tentoonstellingen veel buitenlandse bezoekers en zeer veel aandacht in de internationale media.
Het voorjaar kwam wervelend op gang met vele bezoekers die de bijna levensechte mensfiguren in Hyperrealisme Sculptuur kwamen bewonderen.
Ook de mode- en designliefhebbers werden op hun wenken bediend met een indrukwekkend overzicht van 25 jaar Viktor&Rolf in Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 Years. De tentoonstelling Actie<->Reactie. 100 jaar kinetische kunst, over licht en beweging in de kunst, bood jong en oud een ervaring met kunst die appelleert aan verschillende zintuigen. Ook de indringende portretten in de tentoonstelling Surf Tribe van Stephan Vanfleteren bracht veel fotografie- en surfliefhebbers op de been.
KUNSTHAL NAAR BUITEN
De Kunsthal trad actief buiten haar muren om het Museumpark te verlevendigen en nieuw publiek te betrekken bij haar programma. Zoals bij All you can Art, een uniek meerjarig project in samenwerking met Instituto Buena Bista Curaçao, waarbij kunstenaars zes weken lang diverse maatschappelijke groepen betrekken bij het maken van kunst. Met een Summerschool, open ateliers, DenkTanks, een tentoonstelling en een mobiel atelier in de vorm van een SRV-wagen die door de stad reed, bracht dit project vele bijzondere ontmoetingen teweeg.
IN DE PRIJZEN GEVALLEN:
&AWARD EN MARKETING AWARD ROTTERDAM
De Kunsthal Kunsthal won samen met Instituto Buena Bista (IBB) Curaçao tijdens de conferentie Beeld&Storm de allereerste &Award voor All you can Art, voor het betrekken en verbinden van mensen door middel van kunst. Deze award, met een prijs van €25.000, is een fantastische opsteker voor All you can Art 2019, waarbij de Kunsthal en IBB weer samen met alle partners, Rotterdam en de rest van Nederland, wil inspireren door samen kunst te maken op locatie en in het mobiele atelier. We zijn ontzettend blij met deze &Award en waardering voor All you can Art, dat al drie edities zowel in als buiten de Kunsthal heeft plaatsgevonden, als tentoonstelling, Summerschool en open atelier.
Een prachtige bekroning van het jaar was de toekenning van de Marketing Award Rotterdam 2018 door de gemeente Rotterdam. “Op wereldtoneel weet de Kunsthal bovendien mensen aan zich te binden die er niet om liegen: Jean Paul Gaultier, Viktor & Rolf, Peter Lindbergh en Daan Roosegaarde. Allemaal zijn ze fan van de Kunsthal, het team en de plek. En daarmee zijn het ambassadeurs van Rotterdam geworden,” stelt de jury. Zij roemt de Kunsthal tevens om het feit dat ze blijft vernieuwen en verrassen en daarmee veel en steeds weer nieuwe mensen naar Rotterdam trekt. Volgens de vakjury heeft de Kunsthal met haar bijzondere prestaties Rotterdam nationaal en internationaal het best op de kaart gezet in 2018.