Innovatief & vernieuwend
De Kunsthal groeit in haar rol als innovator. Innovatieve denkkracht wordt ingezet om nieuwe financieringsvormen te vinden, invulling te geven aan engagement en het bereiken van mensen die nauwelijks met kunst en cultuur in aanraking komen, nieuwe inhoudelijke concepten uit te werken met behulp van technologische mogelijkheden en spraakmakende marketingstrategieën te ontwikkelen.
KUNSTHAL LIVE
Vernieuwend is de introductie van Kunsthal LIVE, onze randprogrammering die het uiterlijk heeft van een reeks evenementen, maar feitelijk een strategie is met als belangrijkste doel het aanspreken en engageren van een breed en divers publiek. Om dit voor elkaar te krijgen wordt Kunsthal LIVE geprogrammeerd naar bezoekersmotivatie en niet zozeer naar specifieke doelgroepen. Deze motivaties zijn leren, vermaken en verrijken, die afzonderlijk en samen leidend zijn bij de activiteiten. Het programma haakt aan bij de tentoonstellingen en bestaat ook uit eigen evenementen. Kunsthal LIVE komt tot stand door intensieve samenwerking met verschillende partners.
Kunsthal LIVE wordt als eigen label, onder de paraplu van het Kunsthalmerk, gepositioneerd. Drie voorbeelden van Kunsthal LIVE:
Bij Hyperrealisme Sculptuur werd tijdens The Perfect Night, een talkshow op zaal, het menselijk lichaam onder de loep genomen, evenals de geschiedenis van onze lichamelijke integriteit en de toekomst van het mensbeeld. De rol en positie van de LBGT gemeenschap, met spokes person en queer activist Non La Decadence, stond centraal. De uitzending werd gemaakt met Operator, en Rotterdams radiokanaal dat de hele avond integraal streamde via haar eigen website, Facebook en andere sociale media en via kanalen van de Kunsthal. De avond ging over in een exclusief feest.
Bij Afrovibes Take Over is het Auditorium volledig overgenomen door Afrikaanse en Nederlandse makers voor een dag vol mode, dans, muziek en film. Een evenement waarin ontmoetingen worden gestimuleerd en nieuwe doelgroepen kennis maken met de Kunsthal.
Op zes zondagen in juli en augustus organiseerde de Kunsthal in en vooral buiten de Kunsthal, het gratis toegankelijke festival Kunsthal LIVE OP ZONDAG. Een festival met muziek, een stads-safari door het Museumpark, een kinderprogramma, muzikale optredens, salsa, het All you can Art-atelier en rondleidingen in de Kunsthal. Dit festival legt de verbinding tussen binnen en buiten. Op de buitenprogrammering komen veelal nieuwe bezoekers af die verleid worden om naar binnen te gaan, terwijl de (reguliere) tentoonstellingsbezoeker verrast wordt door de buitenprogrammering.
De Kunsthal geeft ook aandacht aan de relatie tussen ‘Art + Technology’, zowel in haar strategie als ook in haar programmering. Want technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. In 2018 organiseerde de Kunsthal in het kader van ‘Art+Technology’ het driedaagse evenement POST HUMAN DAYS waar samen met publiek een blik geworpen in de toekomst van het mens zijn. ‘Hoe ver kan technologie ons mensbeeld oprekken?’ De workshops, lezingen en presentaties door onder andere kunstenaar Floris Kaayk en Lucas Evers, hoofd van WAAG Open Wetlab, werden goed bezocht. Dit evenement is een succesvol vervolg op de DIGITAL DAYS in 2017, toen ter gelegenheid van de tentoonstelling HUMAN DIGITAL in de Kunsthal vijf dagen lang de relatie tussen mens en technologie centraal stond.