Internationaal
De Kunsthal heeft in overleg met Stichting Droom & Daad de strategische keuze gemaakt om tenminste één hoofdtentoonstelling per jaar met een gerenommeerde internationale partner te maken. Deze keuze is onderdeel van onze algemene strategie om drie, in plaats van twee, hoofdtentoonstellingen per jaar te programmeren. Deze tentoonstellingen vormen de ruggengraat van onze programmering en zorgen voor een constante bezoekersstroom. Deze strategie is vorig jaar en dit jaar succesvol gebleken en hebben wij onder meer dankzij de steun van Stichting Droom & Daad kunnen verwezenlijken.
In 2018 hebben vooral de drie hoofdtentoonstellingen, Hyperrealisme Sculptuur, Viktor &Rolf: Fashion Artists 25 Years en Actie<->Reactie. 100 jaar kinetische kunst bijgedragen aan onze internationale profilering. Twee van deze tentoonstellingen werden met gerenommeerde buitenlandse partners gemaakt: Hyperrealisme Sculptuur met het Institut für Kulturaustausch uit Tübingen en Actie<->Reactie met het Grand Palais in Parijs.
Bij beide tentoonstellingen en ook bij Viktor&Rolf waren werken te zien uit collecties van vooraanstaande nationale en internationale musea en verzamelaars. Daarnaast trokken deze tentoonstellingen veel buitenlandse bezoekers en zeer veel aandacht in de internationale media (zie ook bij FACT & FIGURES).
TOERISTEN
Er komen steeds meer internationale bezoekers naar de Kunsthal, met pieken in de zomermaanden. Naast het programma is ook het iconische gebouw van Rem Koolhaas zelf een grote trekpleister voor toeristen en buitenlandse studenten. In 2018 waren het vooral Belgen, Duitsers, Japanners, Chinezen en Koreanen en daarnaast buitenlandse studenten in het algemeen. Enkele kenmerken van deze doelgroep: hoog opgeleid en beduidend jonger. Meer respondenten geven aan specifiek voor het gebouw te komen. Een groot deel van de buitenlandse bezoekers is zeer lovend over de Kunsthal en geeft hoge rapportcijfers voor het inspirerende programma. Ook vindt men de Kunsthal zeer aanbevelingswaardig.