EEN RECORDAANTAL
Van fashionista’s tot surfers en van designfreaks tot literatuurliefhebbers – het leek wel of iedereen in 2018 naar de Kunsthal kwam. Daarmee gaf het publiek de Kunsthal het allermooiste cadeau dat ze zich kon wensen voor haar 25e verjaardag: een nieuw record. Twintig jaar geleden, in 1998, had de Kunsthal 334.000 bezoekers en dat bleef heel lang het drukste jaar. Maar dit jaar kwamen er nog veel meer bezoekers bij. Met 420.000 bezoekers leverde dat een gemiddelde van zo’n 1.200 bezoekers per dag – of ruim 170 per uur als je even doorrekent. Ongelooflijk!
Met zoveel mensen werd 2018 niet alleen een record – het voelde ook als een groot feest. Een feest dat we samen vierden, in tentoonstellingen als Hyperrealisme Sculptuur, Viktor&Rolf en Actie ↔ Reactie. Met dansen tijdens Kunsthal LIVE, verwondering over het gezichtsbedrog tijdens Kunsthallucinaties en ademloos kijken naar Daan Roosegaardes WATERLICHT in het Museumpark. In HAL 4 heeft de Kunsthal in december alle hoogtepunten van het afgelopen jaar op een rijtje gezet, in een tentoonstelling met de titel ‘Dank je wel, lief publiek’. We hopen dat jullie net zulke mooie herinneringen aan 2018 hebben als wij.
Kunsthalpubliek
In 2018 ontvangt de Kunsthal 420.000 bezoekers, waarvan circa 30% nieuw publiek dat voor het eerst de Kunsthal bezoekt. Daarnaast trekken WATERLICHT en de andere activiteiten buiten, zoals Kunsthal LIVE OP ZONDAG, ca 30.000 bezoekers. Gemiddeld bestaat het publiek uit 63% vrouw, 37% man en komt ca 15% uit het buitenland, 17% uit Rotterdam, 10% uit de regio en 58% uit de rest van Nederland. Het opleidingsniveau is 64% hoog-, 31% middelbaar en 5% praktisch opgeleid. De bezoekerskenmerken variëren naar gelang het programma en de tijd van het jaar. Veel bezoekers geven aan specifiek te komen voor de hoofdtentoonstellingen: Hyperrealisme Sculptuur (82%), Viktor&Rolf (67%), Actie<>Reactie (72%) en Surf Tribe (57%). Ongeveer 40% bezoekt ook de horeca en de Kunsthalwinkel.
De Kunsthal besteedt veel aandacht aan het verbinden van nieuw publiek en het behouden van onze reguliere bezoekers. Hiertoe onderneemt de Kunsthal verschillende acties, zoals het luisteren naar haar bezoekers en het investeren in de fysieke en online customer journey. Lees meer hierover bij Gebouw